Kaptena

Hem / Kunskap

Lathund till K12-blanketten i deklarationstider

Har du sålt eller fått utdelning andelar i onoterade företag?

Då är det dags att deklarera din försäljning! Som med all deklaration är det viktigt att processen blir rätt och blanketten korrekt ifylld. I den här lathunden från Kaptena guidar vi dig visuellt genom processen och ser till att du deklarerar din försäljning på rätt sätt.

Vi kommer att gå igenom följande:

  • Vilken information du behöver.
  • Hur du fyller i de olika rutorna på blanketten.
  • Hur du skickar in din deklaration.


Steg 1: Samla in information

Innan du börjar fylla i blanketten behöver du samla in följande information:

  • Ditt personnummer och namn.
  • Organisationsnummer för det onoterade bolaget.
  • Antal andelar du har sålt.
  • Försäljningspriset för andelarna.
  • Anskaffningsvärdet för andelarna.
  • Eventuella utgifter du har haft i samband med försäljningen.

Steg 2: Fyll i blanketten

Nu när du har all information du behöver kan du börja fylla i blanketten K12.

Blankett:

Steg 3: Skicka in blanketten

När du har fyllt i blanketten K12 kan du skicka in den till Skatteverket. Du kan göra det på följande sätt:

  • Elektroniskt via Skatteverkets webbplats.
  • Per post till Skatteverket.

 

Blankett K4 ett alternativ

Du kan även använda K4-blanketten om du varken har vinst eller förlust vid deklarationen – det vill säga om du har köpt aktierna och sålt dem till din försäkring för samma pris.

Tips:

  • Du kan läsa mer om hur du fyller i blankett K12 på Skatteverkets webbplats: Skatteverket blankett K12.
  • Du kan också ta hjälp av en skatterådgivare om du är osäker på hur du ska fylla i blanketten.


Viktig information:

  • Det är viktigt att du deklarerar din aktieförsäljning korrekt.
  • Att använda fel blankett kan leda till problem med Skatteverket.
  • Om du är osäker på hur du ska deklarera din aktieförsäljning kan du ta hjälp av en skatterådgivare.