Mentimeter är ett webbaserat verktyg för att skapa interaktiva och engagerande omröstningar. Deltagarna kan rösta på olika alternativ eller skriva in egna svar. Man kan antingen använda Mentimeter som en interaktiv del i sin PowerPoint-presentation, eller publicera resultatet i Mentimeter. Deltagarna kan svara med hjälp av sina smarttelefoner, webbläsare eller andra mobila enheter och man kan visa resultatet live under sin presentation.
Svenska Mentimeter är ett av de SaaS-bolag som växer i rasande takt. Bolaget grundades för sju år sedan och satsar på att göra möten mer interaktiva, exempelvis genom digitala presentationsverktyg, omröstningar och frågor.
Produkterna har fått en extra aktualitet under pandemin i takt med att distansen öppnat upp för nya behov och typer av kommunikation. Trenden avspeglar sig naturligtvis i Mentimeters bokslut där bolaget konstaterar att “2020 varit ett otroligt år av tillväxt och förändringar”.
Och det har det verkligen.
Under 2020 steg nettoomsättningen från 43,5 miljoner kronor till 135 miljoner kronor. Samtidigt vänder Mentimeter till en vinst på 15 miljoner kronor från det tidigare minusresultat på 17 miljoner kronor.
Johnny Warström, medgrundare och vd på Mentimeter, säger att bolaget fortsätter rida på den tillväxt de haft under de senaste sju åren. Över 200 miljoner människor har nu använt bolagets tjänst.
Källa: https://www.breakit.se/artikel/29539/succear-for-den-svenska-saas-succen-mentimeter-ett-otroligt-ar