“Annonsörer samarbetar med partners för att marknadsföra sina produkter eller tjänster online, och betalar provision via Adtraction när detta ger upphov till försäljning”, skriver Adtraction om sin affärsidé.
Under hösten har det på bolagets plattform funnits 1300 aktiva annonsörer och ungefär 7 gånger fler partners. Deras transaktioner gav upphov till intäkter hos Adtraction om 525 miljoner kronor under 2021 fram till slutet av september (och om man inkluderar nyligen genomförda förvärv), motsvarande en ökning om 39 procent.
Bolaget vill nu expandera, inte minst utanför de nordiska gränserna.
“En börsintroduktion gör det möjligt för oss fortsätta växa i Europa, utveckla vår plattform samt genomföra förvärv”, säger Adtractions vd Simon Gustafson.
“Vi har byggt bolaget och plattformen baserat på några enkla idéer; vi vill skapa bra affärer för våra kunder och partners och vi vill att Adtraction ska växa och vara lönsamt”, säger han också.
Bolaget noteras på First North 7:e december.
Källa: Breakit