Tekniken som Selah Li och hennes medgrundare Marc van Almkerk på Ellure har tagit fram ska göra det möjligt att blanda läppstift (och egentligen mängder av olika flytande produkter) på beställning. Visionen är ett nätverk av maskiner på olika platser i världen som står redo att producera på beställning – istället för stora fabriker som ska producera sminket och sedan skicka vidare i stora ordrar.
Fördelarna är många, enligt entreprenören. Det ska leda till minskat avfall i sminkindustrin, samtidigt som det blir billigare att anpassa produkterna och skapa mer inkluderande varumärken.’
Idén har Selah Li arbetat på sedan 2017, även om bolaget startades 2019, i samband med att hon studerade på EU-delfinansierade EIT Digitals Master School i Stockholm.
Göran Olsson är chef för EIT Digitals (European institute of innovation and technology) stockholmskontor sedan 2015 och har jobbat med Selah Li sedan starten. Genom EIT Digital har bolaget också fått hjälp med nätverk och samarbeten.
“Vi har 18 kontor runtom i Europa och arbetar med ett helt ekosystem. Så där har vi bland annat hjälp Ellure med att komma igång med industrialiseringen av sin teknik, vi försöker verkligen vara med och ta nya bolag hela vägen till marknad”, säger han.
Selah Li lyfter också fram organisationen och dess nätverk som en viktig del i deras arbete med att kommersialisera produkten. Där de även fått ett bidrag genom organisationen på 4 miljoner kronor.
Källa: Breakit