Det svenska teknikbolaget Danads vill koppla samman stora nätplattformar med annonserande småföretag. Deras tekniska bokningslösning ger reklamköparen en självbetjäning inuti nätplattformarnas system. Sedan hanterar verktyget allt från bokningen, betalningen och faktureringen av annonsen – inom så väl bild, ljud, text som video.
Nu tar Danads, som grundades 2013 av Istvan Beres och Peo Persson, in 123,5 miljoner kronor genom en nyemission. Transaktionen värderar bolaget till 778,5 Mkr med det nya kapitalet inräknat, vilket är mer än en fördubbling från den senaste värderingen i mars i år.
Sedan tidigare återfinns bland andra Mellby Gårds vd Johan Andersson, e-handelsentreprenören Alexander Hars, Kinnevik-delägaren Hugo Stenbeck, bank-vd:n Eirik Winter och Storytel-miljardären Jonas Sjögren på ägarlistan. Bland de nya investerarna finns teknikmiljardären Dan Olofsson, ägare av it-konsultbolaget Sigma.
På Danads kundlista finns globala storföretag som Bloomberg, Expedia, Philips, Soundcloud och Tripadvisor. De hjälper även stora mediehus med klassiska tidningstitlar som New York Post, Washington Post och Wall Street Journal.
Bolaget har tidigare uppgett att planen är att genomföra en notering på någon av listorna i Stockholm under nästa år, men med det nya kapitalet på banken kan det dröja fram till 2023.
Källa: Dagens Industri