Sverige är förmodligen det land med flest hörlurstillverkare per capita. Många skulle hävda att det började med Zound Industries framgångar med moderiktiga Urbanears på 2010-talet.
Sedan dess har just Urbanears hamnat i skymundan av både konkurrenter – som Urbanista, Defunc och Happy plugs – samt den egna enorma succén som Zounds licensavtal med förstärkarjätten Marshall inneburit. Produkterna som i dag bär Marshalls märke är en global succé som nådde nya nivåer under 2021.
Under pandemin har Zound tvingats göra sig av med 50 av den 250 personer stora personalstyrkan. Bolaget noterade också ett minusresultat för helåret 2019 – första gången någonsin i koncernens historia.
Sedan dess har Zound slutit avtal med den amerikanska jätteåterförsäljaren Best Buy om att sälja just Marshall-prylar. Den lilla bärbara högtalaren ”Emberton” är efter hyllningar i amerikansk teknikpress Zounds bäst säljande produkt.
Marshall har historiskt sett stått för 90 procent av Zounds intäkter. Med tanke framgångarna med Emberton finns ingen anledning att anta att den andelen har minskat.
Vd:n, Jeremy de Maillard, lyfter också fram samarbetet med Adidas – som hittills varit minst sagt blygsamt – som något som nu börjat ta fart. Han själv rekryterades till Zound från just Adidas. Adidas kommer också under sommaren med par nya ”premiumhörlurar”, som Jeremy de Maillard beskriver dem, i samarbete med det svenska solcellsbolaget Exeger.
Zounds totala omsättning för 2021 slutade på 2,15 miljarder kronor, upp från 1,75 miljarder året innan, och upp från 1,99 miljarder 2019.
Resultatet på ebit-nivå landade 2021 på 132 miljoner kronor, upp från 9,4 miljoner 2020 och -16,6 miljoner 2019.
2018, året då en börsnotering blev aktuell, gjorde bolaget ett resultat på 76 miljoner.
Källa: DI Digital