Kaptena

Hem / Kunskap

Marshall draglok för Zound – ökar intäkterna med 117 procent. Efter flera slitsamma år med varumärket Urbanears som bromskloss lyfter nu intäkterna för ljudjätten Zound Industries. ”Under 2-3 år framåt ska vi bygga något riktigt stort”, säger bolagets storägare Tommy Jacobson.

Vindarna tycks ha vänt för det svenska hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries. När ljudjätten stängde böckerna 2021 var det med ett resultat som var 14 gånger högre än fjolårets. Även 2022 fortsätter festen.

När bolaget synar korten för årets första kvartal ökar nettoomsättningen med 117 procent jämfört med samma period föregående år, till 555,6 miljoner kronor. Bolaget delar inte resultatet på kvartalsbasis, men säger att de är hälsosamt lönsamma. 

”Det har varit ett jättebra kvartal och är egentligen bara fortsättningen på förra året då vi hade rekordomsättning och rekord-ebit. Det har fortsatt, trots de problem vi har i Kina just nu med logistik och komponenter”, säger Tommy Jacobson, som står bakom två av Zounds största ägare Varenne och Zenith Capital, som tillsammans äger drygt 22 procent av bolaget.

Zound Industries grundades 2008 och har gjort sig kända för varumärkena Urbanears och Marshall. På senare år har Urbanears blivit en bromskloss vilket har gjort avtryck på bolagets siffror. 2019 gjorde till exempel Zound Industries sitt första förlustår någonsin. 

I stället är det Marshall som nu driver en majoritet av tillväxten. Högtalaren står för runt 90 procent av bolagets intäkter. Här handlar problemen snarare om att möta efterfrågan marknaden när logistikproblem i Kina drar ned leveranstakten. 

”Snart släpps vår nya högtalare Willen som vi trodde skulle produceras i under 50.000 exemplar, men som vi redan har fått orders på över 400.000 stycken. Nu handlar det bara om att hinna med.” 

Zound Industries resultat sticker ut mot många andra techbolag, som just nu genomgår något av ett stålbad till följd av ett kraftigt ändrat marknadsklimat.

”Vi måste fortfarande tillverka en högtalare i Kina, sätta den på en båt till Europa och få ut den i butikerna. Det är ett högt techinnehåll i produkterna men det är inget techbolag. Det är ett hårdvarubolag.” 

Tommy Jacobsson förväntar sig att logistikproblemen i Kina ska vara lösta vid årsskiftet, och säger att han överlag är otroligt positiv inför bolagets framtid. 

”Vi och Time Investors (delägare i Zound, reds. anm) har skakat hand på att vi under 2-3 år framåt ska bygga något riktigt stort.”

Källa: DI Digital