Kaptena

Hem / Kunskap

Det sockerfria bolaget Nicks gör succé på USA-marknaden – idag finns de i nära 13 000 butiker. Den största konkurrenten har redan gett upp och börjat tillsätta socker.

Nicks startade 2013 efter att medgrundaren Niclas Luthman hade fått diagnosen prediabetes. Fyra år senare kom första varan ut i butik. Många känner nog igen Nicks för deras proteinbarer, men nu har glassen tagit över som den största kategorin. Och här är de tydliga: de ska konkurrera direkt med jättar som Ben & Jerry’s och Häagen Dazs.

Nicks glass bygger på ett världsunikt patent, där de tillsammans med amerikanska Epogee har kommersialiserat ett växtbaserat fett som är i princip kalorifritt. Det gör att glassen fortfarande är krämig.

I USA har man nu signat avtal med livsmedelskedjor som Walmart och säljer på Amazon. Dessutom håller man på att bygga ett innovationscenter i Los Angeles. Målet är att bli världsledande i att ersätta socker, och vill driva hela industrin ditåt.

Nicks har de senaste åren tagit in mycket kapital – drygt 1 miljard – från bland andra Kinnevik, Ambrosia, Nicoya och Gullspång Invest. I fjol dubblade man verksamheten, då gick Nicks från en omsättning på 123 miljoner kronor till 245 miljoner kronor. Men det kostar att växa – förlusten landade på dryga -170 miljoner.

Källa: Breakit