Nicks startade 2013 efter att medgrundaren Niclas Luthman hade fått diagnosen prediabetes. Fyra år senare kom första varan ut i butik. Många känner nog igen Nicks för deras proteinbarer, men nu har glassen tagit över som den största kategorin. Och här är de tydliga: de ska konkurrera direkt med jättar som Ben & Jerry’s och Häagen Dazs.
Nicks glass bygger på ett världsunikt patent, där de tillsammans med amerikanska Epogee har kommersialiserat ett växtbaserat fett som är i princip kalorifritt. Det gör att glassen fortfarande är krämig.
I USA har man nu signat avtal med livsmedelskedjor som Walmart och säljer på Amazon. Dessutom håller man på att bygga ett innovationscenter i Los Angeles. Målet är att bli världsledande i att ersätta socker, och vill driva hela industrin ditåt.
Nicks har de senaste åren tagit in mycket kapital – drygt 1 miljard – från bland andra Kinnevik, Ambrosia, Nicoya och Gullspång Invest. I fjol dubblade man verksamheten, då gick Nicks från en omsättning på 123 miljoner kronor till 245 miljoner kronor. Men det kostar att växa – förlusten landade på dryga -170 miljoner.
Källa: Breakit