Klimato startade 2017 med visionen att minska matens klimatpåverkan. Bolagets verktyg gör att restauranger och livsmedelsföretag kan beräkna, följa och berätta om sin klimatpåverkan. Målet är att uppmuntra till klimatsmarta matval.
Verktyget lanserades på marknaden 2019 och sedan dess har det rullat på i snabb takt. Idag har Klimato omkring 500 kunder och finns utanför Sveriges gränser.
”Vi gick in i England 2021 och vår tjänst tog verkligen fart där i fjol. Idag har vi ett dotterbolag i London och kunder i 12 länder”, säger VD Anton Unger till Di Digital.
Internationell expansion
Klimato ska växa ytterligare utomlands. Bolaget tar därför in 47 Mkr i en finansieringsrunda som leds av det holländska riskkapitalbolaget Global Cleantech Capital (GCC). Även den befintliga delägaren Almi Invest Greentech deltar, enligt Di Digital. Planen är att starta dotterbolag i Nederländerna, Frankrike och Tyskland i år. Därefter står USA på tur.
”Vi kommer behöva ta in mer riskkapital inför vår USA-expansion nästa år. Lönsamma blir vi föst 2026 då vår omsättning ska landa på över 100 miljoner kronor”, säger vd Anton Unger till Di Digital.