Mathem – som säljer mat via nätet – har tagit in cirka 1 miljard kronor. Bolagets största ägare – Kinnevik, Axfood, Verdane och AMF – deltog. Bonnier Ventures och VNV gick in som nya ägare.
– Vi sätter nu allt fokus på att förverkliga affärsplanen som skall se till att bolaget fortsätter sin tillväxtresa, når lönsamhet, och stärker sin position på dagligvarumarknaden i Sverige. Detta hade inte gått utan förtroendet från en stark bas av finansiella och strategiska investerare, vilket jag och organisationen är tacksamma för, säger Mathems VD Johan Lagercrantz i ett pressmeddelande.
Mathem skriver att kapitalet ska användas för att finansiera bolagets affärsplan mot lönsamhet samt ytterligare stärka positionen som den ledande matbutiken på nätet i Sverige.
Carl Stenbeck, styrelseledamot i Mathem och Axfoods ägarrepresentant kommenterar:
– Axfood täcker flera delar av den svenska dagligvarumarknaden med sina olika butikskoncept och vi ser positivt på Mathems långsiktiga potential inom matvaror med hemleverans. Vi är övertygande om att det kommer ske en fortsatt förflyttning mot onlinebaserad handel och genom vårt ägande i Mathem har vi en stark position inom denna del av marknaden.