Fastighetsmäklaren Norban ska förändra sättet som bostäder säljs. Den strategin lockar uppenbart investerare. Bland investerarna finns riskkapitalbolaget VEQ.
Hemnets dominans lockar utmanare och en av dessa är Norban. Bolaget beskriver sig självt som ”Mäklare 2.0 – Allt det ovanliga. Plus det ovanliga.”
I korthet är affärsidéen att säljare först lägger ut sin bostad på Norbans förhandsmarknad, ”Snart på PreMarket”, för att se om intresse finns. Säljaren behöver inte skylta med namn och adress, istället publiceras tillräckligt mycket information för att skapa intresse.
Nästa steg är PreMarket. I den fasen görs en bostadsannons och budgivare kan börja höra av sig. I det tredje steget kan annonsen läggas ut på öppna marknaden genom annons på Hemnet.
”Förändrar en hel marknad”
Norbans förhandsmarknadsplats står för nästan varannan försäljning, enligt Breakit.
– När vi träffade teamet bakom Norban blev vi mycket imponerade av vad de hade åstadkommit på bara några år. De är på väg att förändra en hel marknad, vilket känns mycket spännande, och vi är övertygade om att de har något stort på gång. Vi ser fram emot att samarbeta med företaget och hjälpa dem att förändra sättet som vi idag köper och säljer bostäder på, kommenterar Viktor Gällström, Partner på VEQ.
Enligt Breakit leds finansieringsrundan av VEQ tillsammans med Neptunia Invest, Beijer Ventures, Falvir, Tibia Konsult och Trustlys vd Johan Tjärnberg.
Läs fler onoterade nyheter på Kaptena