Kaptena

Hem / Kunskap

Så kommunicerar du för att vinna investerarnas förtroende

Kampen om investerarna är hård. Med rätt kommunikation kan du bygga förtroende bland investerarna. 

Många entreprenörer tycker att deras bolag är välskött och har en ljus framtid. Men trots det går det trögt med att locka nya investerare. I en gästkrönika på Breakit skriver Erika Eliasson Ekberger på Arith om fem tips till företag som bidar till att bygga upp förtroendet för bolaget. Tipsen bygger på en undersökning som Arith har genomfört.

Tips 1: Kommunicera konsekvent 

Företag som kommunicerar sin affär konsekvent och realistiskt över tid får enklare att vinna investerarnas förtroende, och därmed även lättare att resa kapital.

Tips 2: Kommunicera tydligt och ärligt 

Att mörka negativa nyheter kan vara en kortsiktig lösning. Om man dessutom lovar runt och håller tunt så kan det slå tillbaka kraftigt. Mycket ord och liten verkstad är ingen kombination som investerare uppskattar.

”I dagens marknad är det 100% realpolitik som gäller och om det 2021 var möjligt att gömma sig bakom kortsiktiga buzz words så gäller nu det motsatta”, skriver Eliasson Ekberger.

Tips 3: Överträffa förväntningarna 

Ett klassiskt, och mycket bra råd till företag, är att underkommunicera och sedan överleverera. Var realist och ta in i för mycket.

Tips 4: Arbeta med ägarbasen 

Har du bra ägare? Lyft fram dessa i din kommunikation. Anpassa kommunikationen beroende på om du vänder dig till institutionella investerare eller retail.

Tips 5: Lyft fram rätt KPI:er 

Använd de KPI:er som är praxis på marknaden och hitta inte på egna. Sätt dig in i vilka nyckeltal som investerare är intresserade av.

Grundläggande i all kommunikation är att vara tydlig, ärlig och konsekvent. Kalla en spade för en spade och en hammare för en hammare. Konstigare än så behöver det inte vara.

Läs även ”Varning för Broken Cap Tables”